Intrebare: De ce este biserica atât de misogină?
Mă scuzați, dar acest cumul de întrebări, care nu semnifică, în esență, nici măcar a zecea parte din toate curiozitățile mele, formulat ca una singură, mă frământă de ceva vreme. Așa că aș dori un răspuns bazat, adică cu argumente stabile, nu ceva de genul: „Crede și nu cerceta”. De ce femeile nu au voie să intre în altar? De ce trebuie să-și acopere capul când intră în biserică? De ce nu au voie să devină preoți? De ce nu e nici o figură feminină în treime? Și lista de întrebări poate continua.
Însă știu că întrebarea mea ar putea să vi se pară neadecvată, însă este o realitate pe care nu am de gând să o ignor. Sper că veți găsi răbdarea și înțelegerea de a răspunde.
Raspuns: Hristos a înviat!
Mărturisesc că nu am vrut să deschid mail-ul acesta când am văzut cum vă autodenumiți. Întrebările sunt binevenite și firești. Vă voi răspunde punctual la cele 5 întrebări. Răspunsul vă va dumiri parțial dacă aceste întrebări sunt sincere. Zic parțial, deoarece el se completează și împlinește prin participarea la viața liturgică a Bisericii și prin studiu. Vă recomand, înainte de toate, să-L rugați pe Dumnezeu să vă deschidă ochii sufleteșți spre a vă găsi un părinte duhovnic potrivit stării sufletești în care vă aflați.
1.De ce Biserica este atât de misogină?
Trăiesc în Biserică de peste 40 de ani însă nu am constatat ceea ce afirmați, dimpotrivă. Probabil ați ajuns în situații care v-au dus la această concluzie. Încercați să nu cădeți pradă clișeelor de care e plină societatea noastră în toate aspectele. Pornind de la ceea ce șțiți nu puteți pune eticheta pe întreaga Biserică. Pentru asta ar fi necesar să studiați întreaga istorie, de aproape 2000 de ani, a Bisericii în toate comunitățile, ceea ce ar fi imposibil. Femeia are rolul și locul ei în toată lucrarea Bisericii, și nu este unul înjositor. Vă recomand să citiți cartea “Femeia și mântuirea lumii” scrisă de Paul Evdochimov.
2. De ce femeile nu au voie să intre în Altar?
Intrarea femeilor în Sfântul Altar este oprită doar parțial și punctual. Încep prin a vă spune când au voie să intre. În ziua sfințirii(târnosirii) bisericii poate intra oricine. Monahiile(călugărițele) intră în Sfântul Altar, cu binecuvântarea duhovnicului, spre a ajuta la săvârșirea slujbelor bisericești.
Motivele ce stau la baza acestei restricționări sunt mai multe, le sintetizez:
-S-a preluat tradiția iudaică (Levitic 15).
-Scurgerea lunară a femeii.
-Evitarea abaterii atenției preotului de la Sfintele Slujbe.
Femeia este, totuși, prezentă mereu în altarele bisericilor ortodoxe. Icoana Maicii Domnului de pe bolta Altarului ne arată această realitate . Nimeni nu poate ajunge la înălțimea Ei sau mai presus de Ea, cum ar vrea azi propovăduitorii “egalității de gen”.
Dacă femeile de azi ar simți pe Cine au acolo ca mijlocitoare, nu s-ar mai arăta nemulțumite de faptul că nu pot intra când vor în Sfântul Altar.
3.De ce trebuie să-și acopere capul când intră în biserică?
Acest obicei s-a statornicit din rațiuni practice. Dacă privim la Maica Domnului nu o vom găsi cu capul gol, nici măcar părul nu e vizibil. În antichitate femeile de năravuri ușoare umblau cu părul despletit și la vedere.Creștinismul a adus o nouă morală. Femeile creștine nu trebuiau confundate cu acestea, era nevoie de o altă atitudine și de ținuta corespunzătoare (I Petru 3).
Argumentarea Sf. Apostol Pavel, referitoare acoperirea capului, o găsiți în I Corinteni 11.
4. De ce nu au voie să devină preoți?
Porunca și rânduiala lăsată de Dumnezeul nostru este ca bărbatul să-l slujescă în modul acesta prin mijlocirea Preoției. Mântuitorul Și-a ales 12 Apostoli spre această sluijire a Preoției. Femeile nu au fost excluse din purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Duminica trecută, și toată săptămâna aceasta, se face pomenirea femeilor mironosițe. Femeia nu poate fi preot în sensul acesta sacramental, ea îl naște, însă, pe preot, îl crește. Dacă avem mame credincioase, avem și preoți buni. De la cine învață preotul cum să se roage? În primul rând de la mama lui care îl însoțește cu rugăciunea ei toată viața. Vă recomand să petreceți câteva zile într-o mănăstire de maici pentru a simți mai multe.
5.De ce nu există nici o figură feminină în Treime?
Suntem robi ai clișeelor, ai unor curente de gândire străine neamului și credinței și vrem “corectitune politică” chiar dincolo de materia acestei lumi?
Dacă noi ne naștem din mamă și tată e necesar ca și Dumnezeu să se nască așa? Maica Domnului n-a primit în pântece sămânță bărbătească născând pe Fiul lui Dumnezeu “mai presus de fire”. Nu putem amesteca dumnezeirea cu umanitatea după cum ni se pare, ci suntem datori a primi ce ne descoperă Dumnezeu!
Argumente pentru cele afirmate există suficiente. Dacă vreți cu adevărat să le aflați, e nevoie de multă răbdare. Nu pot sintetiza 8 veacuri de Teologie vie pe care Sfinții Părinți ne-au lăsat-o, în câteva fraze, nici nu ocolesc răspunsul. Citiți “Sfânta Treime structura supremei iubiri” a părintelui Dumitru Stăniloae.
Aproape de Tronul Preasfintei Treimi, se află, totuși o figură feminină: Maica Domnului. Încercați să stați de vorbă cu Ea în adâncul inimii, citiți Paraclisul sau Acatistul Ei, rugați-o să vă ajute în nedumeririle pe care le aveți.
Bucurie și pace să vă dea Dumnezeu!